به گزارش همشهریآنلاین به نقل از ایرنا، نورالله اسعدی پنجشنبه ۱۵ خرداد با اشاره به افزایش تردد شناور به مقاصد کشور عراق و بینالمللی بودن آبراه اروند، افزود: بهمنظور کنترل هرچه بهتر ایمنی آبراه اروند و هماهنگی در تمام عملیاتهای دریایی در صورت انجام اقدامات مؤثر از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای ایجاد ارتباط مستقیم بندر خرمشهر با بنادر عراق شاهد کنترل هرچه بهتر ایمنی آبراه و هماهنگی در عملیاتهای دریایی خواهیم بود.
وی در خصوص توقف شناورهای برگشتی صادراتی بعد از کرونا از کشورهای حاشیه خلیجفارس در بندر خرمشهر، استان خوزستان گفت: شناورهای برگشتی حامل کالاهای صادراتی به دلیل شیوع کرونا اجازه ورود به کشور کویت نیافتند و پس از بازگشت به مدت چند ماه در اسکلههای بندر خرمشهر بلاتکلیف بودند که با هماهنگی ایجادشده این شناورها تخلیه و کالاهای آنها در حال بستهبندی مجدد برای انجام صادرات در قالب کانتینر است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص لزوم تخصیص بودجه به ادارات کل بهمنظور تهیه مقدمات بازگشت دریانوردان به وطن بیان کرد: لازم است مطابق با بند ج از ماده شماره ۲ و ماده شماره هشت دستورالعمل بازگشت به وطن دریانوردان مصوب هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی این بودجه اختصاص داده شود.
اسعدی همچنین درباره تسریع در خارجسازی بزرگترین مغروقِ باقیمانده از زمان جنگ تحمیلی در آبراه اروند گفت: یکی از مهمترین معضلاتی که بندر خرمشهر با آن مواجه است وجود بزرگترین مغروقِ زمان جنگ در اسکله رورو این بندر و استفاده نکردن از این اسکله است.
وی افزود: در صورت خارجسازی این مغروقِ صادرات یخچالی از بندر خرمشهر با شناورهای رورو در قالب خط منظم امکانپذیر است.
بندر خرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهرهمندی از سیستم حملونقل چندوجهی و اتصال به کریدور بندر امام خمینی (ره) بهعنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیجفارس محسوب میشود و به دلیل موقعیت راهبردی و نزدیکی به بازار پرمصرف کشورهای عراق و کویت بهعنوان یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور درزمینهٔ صادرات به کشورهای حاشیه خلیجفارس به شمار میآید.
نظر شما